Bizalom


Nem is tudom, vigasztaló vagy szomorú, hogy az ember egyszer csak elérkezik egy pillanathoz, ahonnan már kénytelen-kelletlen mégiscsak odalátszik a halál, ahonnan már nem mondhatja vállrándítva, legfeljebb fiatalon hal meg, mert már semmiféle mércével, még a legszubjektívebb elnézéssel sem tekinthető fiatalnak.
Persze nem fiatalnak lenni alapvetően nem rossz, mert az ember egy csomó, fiatalkori nyűgét letudta már, most hirtelen nem jut eszembe egy sem, vagy csak olyasmi, ami most is megvan: pénztelenség, hol fogunklakni satöbbi, de mindegy, nyilván voltak gondok, amik most nincsenek, úgyhogy nem gondolom, hogy "régenmindenjobbvolt". Még akkor sem, ha régen sok dolog volt jobb, főleg az ember teste volt engedelmesebb, problémamentesebben működő, meg az idegrendszere rugalmasabb.
Hevertem ma reggel az ágyon, az október olyan, hogy onnan már azért látszik, ez is egy újabb elbaszott tanév, meg hogy közelít a tél, és hogy megint egy születésnap, amivel kapcsolatban leginkább csak abban reménykedik az ember, valahogy kerülje el a figyelmét, hogy a párkák lassan pattanásig feszítik a fonalat. Hulla hopp. Szóval hevertem az ágyban, kedvem szegetten, és azon gondolkodtam, mit is szoktam várni az októberben. Nem nagyon jutott eszembe semmi. Szomorú, hogy az október egy ilyen várakozásmentes hónap lett.
Még sokáig élhetek, még sok dolog történhet velem, de most nem érzek semmiféle lelkesedést magamban. Se egy további 25 év kölcsöntörlesztésre, se a mindörökké albérletesdire, se az egyedüllétre, se valami hülye társkereső szolgálatra, se még húsz év tanításra ebben a csodálatos iskolában... Érdekes érzés, de amúgy semmi köze a kiégéshez. Jó van benne csalódottság, de amúgy egy pici elégedettség is, meg az esélytelenek nyugalma. Olyasmi ez, mint amikor a töredezett  lakkot szépen legyalulják az asztal lapjáról, akkor ugyan sérülékeny a fa, de megint tiszta, megint lehet új(szerű) az újabb réteg lakktól. Ha akarjuk, éppen más színű is lehet.
Nehéz megmondani, miben bízik az ember egy ilyen helyzetben, magában persze, Istenben mondjuk, aki akar, én azért a szerencsében is bízom. Nem tudok erre racionális magyarázatot adni. Egyszerűen jólesik bízni valamiben, és ennyi idősen már ezt is megengedhetem magamnak.

Megjegyzések

  1. Én hasonló helyzetben vagyok éppen, csak pár évvel fiatalabban. A különbség talán az, hogy itt, ahol én élek, az albérletezéshez nem társul negatív konnotáció, ez egy egészen elfogadott forma itt, idősebb korban is. A kollégáim közül szinte senkinek nincs saját lakása, és emiatt nem érzik magukat rosszul. Ennek is megvan a maga előnye. Mobilisabb tőle az ember, oda költözik, ahová a munkája, vagy épp az élete viszi. A magyarok nagyon kötöttek ebből a szempontból. Ragaszkodnak a saját tulajdonhoz és nehezen mobilizálhatók. Pedig hát az élet az olyan, hogy zajlik. Kirántják alólunk a sámlit, és akkor bizony muszáj menni tovább.

    Megdöbbentem, amikor egy itteni magyar ismerősöm azt mondta, hogy ő már nem vesz fel hitelt lakásra, mert nem akar a gyerekeire hitelt hagyni. Túl késő, mondta. Ötvenes férfi. Te jó ég, ilyen öregek lettünk már, hogy "túl késő" lett? Én 45 vagyok. Anyukám néha szomorkodva jegyzi meg, hogy ennyi idős koromra "nincs semmim". Én nem így érzem. Gazdagnak érzem az életemet. Egy csomó mindent megéltem. Az a gazdagság. És nem vagyok röghöz kötve. Oda megyek, ahol élet van. Ahol életem van.

    De azért félelmetes persze. Mert nehezebb lelkesedni. Nehezebb tervezni. Mit tervezzek? Az egyetemeket elvégeztem már, ez pipa. Férjhez mentem, ez is pipa. Születtek gyerekeim, ez is pipa. Volt saját házam, azt is megéltem, hogy milyen, az is pipa. El is váltam, ezt ugyan nem terveztem, de ez is pipa.

    Mit tervezzek? Nem tervezek. Élek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó az eredeti bejegyzés és MM válasza együtt.

      Törlés
    2. Igen, abszolút jók a meglátásaid, én magam sem ragaszkodom a tulajdonhoz, soha életemben nem volt lakásom, szóval nem ez motivál. Nagyon praktikus oka lesz ennek a vásárlásnak, ha egyáltalán megvalósul: egy csodálatos lánytól bérlem a lakást, ahol most lakunk, aki messze a piaci ár alatt adja ki nekünk azt. Viszont egyszer nyilván eladja majd a lakást, én pedig nem tudom kifizetni a mostani albérleti díjakat, mert még évekig törlesztem a volt férjem után rám maradt adósságot. A rendkívül kedvező hitelkonstrukciók miatt vállalom be a vásárlást, ha egyáltalán találok valamit, amit meg tudok venni.

      Törlés
    3. Értem. Sajnálom, hogy ilyen helyzetbe kerültél. Kívánom, hogy sikerrel járj. <3

      Törlés
    4. Ugyan. Ne sajnáld, ez csak az élet. A jókívánságot viszont köszönöm. :)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések