Elméletek


A körülmények különös együttállása folytán, és TSB szeretetéből adódóan tegnap a délutáni kirándulás után még moziba is eljutottam. A kirándulás szép volt, meglátogattuk TSB anyukáját a harkányi rehabilitáción, aztán visszafelé beültünk kávézni a máriagyűdi Czukor Borsó nevű kávézóba, ami egy külön kis sziget a világban, és ahol abszolút otthon érzi magát az ember. Olyannyira otthon éreztem magam, hogy el is felejtettem mondani, laktózmentes tejeskávét szeretnék. De a tulajdonos mosolyogva csak annyit mondott, nem baj, csinálnak a lányok egy másikat. És tényleg csináltak. Ez manapság nem szokványos menetrend a magyar vendéglátásban, és pláne nemigen lehet megúszni egy ezhülyebazmeg nézés nélkül. Itt megúsztam. Szóval jó hely na, ha arra jártok, mindenképp menjetek be. Este aztán még hagytam rábeszélni magam a mozizásra is (a gyerekek megint leléptek), és nagyon jól tettem, mert tényleg jó filmet láttunk.
Már egy ideje nincs kétségem afelől, hogy a magyar filmek nagyon jók is tudnak lenni, nem úgy magyar szemmel, hanem bármilyen szemmel, és Ujj Mészáros Károly filmje nekem az elmúlt évek filmélményeinek egyik csúcsa lett. Krimi, de igazából a skandináv krimik pszichés feszültségét hozza magával egy nagyon magyar miliőbe. Nem is vagyunk olyan messze Norvégiától, mint az ember elsőre gondolná.
Bár a bűnesetek motivációja alapvetően politikai, nem mondanám elsősorban politikai kriminek, vagy nem magyar politikai kriminek. A főszereplő Balsai Mónika meggyőzően alakítja a pánikrohamokkal küszködő rendőrt, és bár egy ilyen fajta empatikus hozzáállás a mai magyar rendőrségen nekem nem feltétlenül életszerű, de nem baj, a film amúgy is valahol félúton játszódik a valóság és a képzelet határán, amit a jellegzetes kamerakezelés szépen aláhúz: amilyen kicsi, olyan érdekes és olyan szédítő (a szó legszorosabb értelmében) élmény a néző számára.
Tetszett na, jó keveréke volt a mostnak, a mindignek és a valahának, merített a régi magyar krimik hangulatából, Nesboből és az akciófilmek világából. Nem széplelkűeknek való, mert sok benne a vér, de aki gondolkodni is szeretne egy krimi közben, annak feltétlenül ajánlott. És egyelőre nem értem, hogy ment ez át a cenzúrán, de sebaj. Azért lehet, hogy érdemes gyorsan megnézni, míg el nem dugják valahova.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések